هر وقت که بارون میزنه تورو کنارم میبینم

دنیای این روزای من هم قد تن پوشم شده اینقدر دورم از تو که دنیا فراموشم شده دنیای این روزای من درگیر تنهایی شده تنها مدارا می کن

هر وقت که بارون میزنه تورو کنارم میبینم

دنیای این روزای من هم قد تن پوشم شده اینقدر دورم از تو که دنیا فراموشم شده دنیای این روزای من درگیر تنهایی شده تنها مدارا می کن

تفسیر ترانه عرفانی سعید آسایش

جای بسی خوشحالی است که در این بازار ترانه های زیر زمینی و مبتذل ، باز هم کسانی پیدا شوند که ترانه هایی  بخوانند از نظر مضمون و محتوا پرمغز و در فراخور روحیات ملت همیشه در صحنه و متدین ایران. 

در اینجا قصد دارم تا تعدادی از این کارهای جاودانه ی هنرمندان شهید پرورمون رو از نظر شعر و ظرافت های شاعری مورد بررسی و تفسیر موشکافانه قرار دهم.

سعید آسایش خواننده عارف مسلک ایرانی که زمزمه ی مجوز دار شدنش از مبادلات زیر میزی اداره فهیم و خدمتگزار ارشاد به گوش می رسد در جدیدترین کار خود ، در یک اقدام حماسی ترانه ای عرفانی را تقدیم هواداران و مخاطبین خدا دوست خود کرده است . توجه شما را به فرازهایی از این ترانه جلب می کنم :

ای دختر پولدار ، که بابات کارخونه داره                     

عشق من و تو این جوریا فایده نداره

آه !  زبان قاصر است. واقعاً این ابیات جز الهام های وحی گونه از عالم معنا چیز دیگری نمی تواند باشد.  دقت کنید : " ای دختر پولدار" چقدر زیباست!!

 به عمق شعریت توجه کنید :

" دختر پولدار"  استعاره از پروردگار رحمان و رحیم و " بابات کارخونه داره " اشاره به قدرت لاینزل الهی است (مصداقی برای صفات قادر و قدیر خداوند)

در مصرع دوم ، ریزه کاری های شاعر به اوج خودش می رسه :

 " عشق من و تو" منظور عشق بنده به معبود جاودانه خود است که با تعبیر" این جوریا " که بیانگر پرستش ، بدون عبادت خالصانه است جوری در هم آمیخته که سینه ی هر شنونده ای را به لرزه در می آورد.

(دستا تو هوا بالا ، بلرزون سینه رو یالا!!!! ، بچه اون صدای ضبطو کم کن مگه کوری دارم قلم می زنم)

" بین من و تو فاصله ها خیلی زیاده "

از این مصرع این جور میشه دریافت که شاعر به گناهکار بودن خود اعتراف کرده و فاصله ی ایجاد شده بین خود و معبودش به همین واسطه را تایید می کند.

" عشق من و تو این طوریا فایده نداره "

معنی این عبارت مشابه مصرع دوم این ترانه است که در بالا توضیح داده شد فقط در این مصرع از تعبیر    " این طوریا " به جای این جوریا استفاده شده تا شدت و عمق فاجعه (پرستش بدون عبادت) رو بهتر نشون بده.

" میگی بابات که پولدار

دو تا ویلا تو شمال دار

میگی چیکار به کار من و تو داره

آخه بابات که از حال و روز من خبر نداره "

در اینجا بنده شروع به راز و نیاز با خدای خود کرده و به او می گوید تو یگانه قادر متعالی و تو این مدتی که من گریبان گیر غفلت و جهالت بودم تو منو به حال خود گذاشتی و از من خبری نمی گرفتی تا به خودم بیام و توجهی که به واسطه گناهانم قطع شده بود رو دوباره جاری سازم.

" همه زمستونا واسه ی بابات مثل بهاره

عشق من و تو دیگه فایده نداره "

بیت پایانی بهترین مختوم الشعری بود که یک شاعر می توانست تو کارش داشته باشه

بهار بودن همه ی زمستون ها این مفهوم رو می رسونه که یا رب تو هیچ نیازی به عبادات من نداری و همیشه بی نیاز مطلقی و در آرامش (صمد بود خدا)

با این وجود پرستش بدون عبادت ، دیگه برای من فایده نداره و تصمیم گرفتم که شروع کنم به خوندن نماز و انجام سایر عبادات ، پس در این راستا این بنده حقیر و عاجز خود را دریاب.

در پایان لازم می دونم که  به عرض همه ی شما سینه چاکان و ارادتمندان  برسونم :

قرار است در آینده ای نزدیک در مراسمی باشکوه از این خواننده متدین و دارای سواد بالای موسیقی تجلیل ویژه ای به عمل آمده و به وی نشان شجاعت و دکترای افتخاری موسیقی داده شده تا مشکلی برای ثبت نام برای کاندیداتوری انتخابات آینده ریاست جمهوری نداشته باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:30 ب.ظ http://www.30o.ir

سلام،
سال نو را به شما تبریک می گم... بلاگ خیلی، خیلی جالبی دارید.
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

مهدی پنج‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:01 ق.ظ http://sinmeslesenoghteh.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز بهتر نبود این نوشته ظنز من رو که گذاشتی حداقل منبعش رو هم ذکر می کردی
مهم نیست

به هم سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد